Co nam daje bieganie? Poznaj korzyści płynące z biegania

Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania sportem i zdrowym trybem życia. Ludzie coraz częściej decydują się na uprawianie sportów i stosowanie diet. Świadomość społeczeństwa odnośnie zdrowego stylu życia znacznie wzrasta, co jest zjawiskiem pozytywnym i pocieszającym. Bieganie to sport, który uprawia coraz więcej osób, postaramy się wyjaśnić dlaczego. Jeśli nie do końca rozumiesz fenomen biegania i wydaje ci się, że jest to męczący i monotonny sport, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Dowiedz się, co takiego ma w sobie bieganie, że przyciąga rzesze ludzi na całym świecie!

Bieganie dla zdrowia

Pamiętasz kiedy jako dziecko bawiłaś się w berka? No właśnie… bieganie to jedna z najprostszych i najbardziej naturalnych czynności dla człowieka. Na przykładzie dziecięcych gier i zabaw doskonale widać, ile potrafi dać radości. O dziwo z dorosłymi wcale nie jest inaczej. Podczas biegania bowiem nasz organizm wydziela endorfiny – czyli hormony szczęścia. Badania wykazują, że bieganie jest sprzymierzeńcem również w walce z depresją. Oprócz tego istnieje szereg korzyści płynących dla naszego zdrowia. Osoby regularnie biegające są mniej narażone na zawał serca, nowotwory, osteoporozę czy cukrzycę. Ponadto, biegając wzmacniamy swój system immunologiczny i jesteśmy mniej podatni na choroby czy przeziębienia. Dzięki bieganiu dotleniamy nasz mózg, co skutkuje ogólnym, lepszym samopoczuciem.

Bieganie dla urody

Nie da się ukryć, że bieganie ma też ogromny wpływ na to, jak wyglądamy. Osoby regularnie biegają są po prostu szczuplejsze i lepiej wyrzeźbione. Udowodniono nawet, że trenujący biegacze mogą być nawet o 10 lat młodsi od swoich rówieśników, biorąc pod uwagę wiek biologiczny organizmu. Regularny ruch przyspiesza także metabolizm, toteż zmniejsza się tendencja organizmu do odkładania i magazynowania tłuszczu. Podczas godziny intensywnego biegania jesteśmy w stanie spalić nawet do 900 kalorii. Jednak z bieganiem jest, jak z każdym innym sportem – najpierw musimy nabrać wprawy i kondycji.

Bieganie dla początkujących

Nie warto od razu rzucać się na głęboką wodę. Nie liczmy na to, że nie uprawiając wcześniej żadnego sportu, nie mając kondycji ani siły, nagle wyjdziemy z domu i przebiegniemy bez trudu 5 kilometrów. Jeśli dawno nie ćwiczyliśmy, zacznijmy od spacerów i intensywnych marszów. Później warto włączyć do tego trucht i bieg – najlepiej na zmianę – 1 minuta marszu i 1 minuta biegu. Stopniowo kiedy nabierzemy siły możemy te wartości korygować. W dzisiejszych czasach zadanie jest ułatwione, ponieważ istnieje wiele różnych aplikacji na telefon, które zaplanują treningi za nas. Istotne jest, aby się nie zniechęcać i dać sobie czas. Aby się zmotywować, można kupić sobie ładny strój do biegania, a przede wszystkim odpowiednie buty. Z tym też jednak nie należy przesadzać, bo to, że wydamy pół wypłaty, nie gwarantuje nam bynajmniej sukcesu.

Bieganie na czczo i zimą – kontrowersje

Wokół tych dwóch zagadnień powstało wiele teorii, jednak prawda jest taka, że można biegać i na czczo i zimą. W pierwszym przypadku nie może być to trening zbyt intensywny, aby nie skończył się kontuzją czy omdleniem, a w drugim odpowiednio się ubrać.