Cukier cichy zabójca

Kto z nas nie lubi słodyczy? Zdarza się, że potrafimy usiąść przy stole i na raz zjeść całą czekoladę. Jednak czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak cukier wpływa na nasz organizm, nasze zdrowie? Powinniśmy być świadomi.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że dostarczanie dużych ilości cukru może prowadzić do zachowań, które są charakterystyczne dla osób uzależnionych. Może powodować to również specyficzne zmiany w mózgu. Co dzieje się w organizmie po zjedzeniu cukru?

Cukier a mózg

Cukier odżywia każdą komórkę mózgu. Jednak należy pamiętać, że jego nadmiar może zaburzać pracę receptorów, które są odpowiedzialne za ilość zjadanego pokarmu. Ponadto dostarczanie cukru powoduje produkcję serotoniny i dopaminy. To właśnie one są odpowiedzialne za dobre samopoczucie. Podobno jedzenie dużych ilości cukrów, sprawia, że w naszym mózgu zachodzą zmiany, podobne do tych, gdy bierze się narkotyki.

Jak zauważyć, że jesteśmy uzależnieni od cukru? Po pierwsze zaczynamy zbyt często sięgać po słodycze, po drugie wpadamy w złość lub odczuwamy dekoncentrację, gdy nie zjemy ulubionego ciastka. Ponadto możemy mieć drżenie mięśni czy zimne poty.

Co może powodować spożywanie dużej ilości cukru?

  1. Cukier może osłabiać system immunologiczny i przeszkodzić mu w obronie przeciw  chorobom infekcyjnym.
  2. Cukier zakłóca równowagę chemiczną organizmu: powoduje deficyt chromu i miedzi oraz przeszkadza we wchłanianiu wapnia i magnezu.
  3. Cukier może powodować gwałtowne podniesienie się poziomu adrenaliny, być przyczyną nadaktywności, niepokoju, trudności z koncentracją i chorowitości u dzieci.
  4. Cukier może znacząco podnosić ogólny poziom cholesterolu, trójglicerydów oraz wzrost poziomu „złego” cholesterolu i obniżenie „dobrego” cholesterolu.
  5. Cukier przyczynia się do utraty elastyczności i funkcjonalności tkanek.
  6. Cukier karmi komórki rakowe i odkryto jego związek z rozwojem raka piersi, jajników, prostaty, okrężnicy, trzustki, dróg żółciowych, płuc, woreczka żółciowego i żołądka.
  7. Cukier może podnieść poziom glukozy w organizmie i w ten sposób spowodować reaktywną hipoglikemię.
  8. Cukier osłabia wzrok.
  9. Cukier może wywoływać wiele problemów z poziomem kwasowości przewodu pokarmowego m. in.: zakwaszenie przewodu pokarmowego, niestrawność, złą przyswajalność u pacjentów z dysfunkcjami jelit, podwyższenie ryzyka choroby Crohna oraz owrzodzenia jelita grubego.
  10. Cukier może powodować przedwczesne starzenie się.

Cukier jest prawie wszędzie

Powinniśmy zdać sobie sprawę, że cukier znajduje się nie tylko w słodyczach. Jego spore ilości możemy w takich produktach jak: ketchup, sos do spaghetti, smakowa kawa, a nawet pieczywo. Jeżeli chcemy unikać spożywania dużych ilości cukru, powinniśmy dokładnie czytać etykiety na produktach spożywczych. Jednak nie znajdziemy tam napisu cukier, to wcale nie oznacza, że go tam nie ma. Może on się kryć pod takimi składnikami jak: syrop fruktozowy, syrop glukozowy, syrop z agawy czy laktoza, melasa. To prawda, że czasami trudno jest się powstrzymać przed zjedzeniem czegoś słodkiego. Jednak wystarczy zmniejszyć spożywanie cukrów i po kilku tygodniach wcale nie będziemy za nim tęsknić.