Pływanie a odchudzanie – wszystko, co musisz wiedzieć o pływaniu

Dieta to podstawa odchudzania, stanowi ona 70% sukcesu, jeśli chcemy wyglądać szczupło i zdrowo. Jednak niemniej ważne jest pozostałe 30%, które zależy od naszej aktywności ruchowej. Ćwiczenia są bardzo istotne, zwłaszcza kiedy chcemy przyspieszyć proces chudnięcia. Stosując samą dietę znacznie opóźniamy utratę kilogramów. Niestety nie każdy z nas lubi i potrafi ćwiczyć. Pływanie jest sportem, który wbrew pozorom nie jest bardzo trudny, a bywa bardzo przyjemny. Ponadto pływanie jest niezwykle efektywne w walce o piękną sylwetkę, ponieważ angażuje wiele partii ciała jednocześnie. Dowiedz się zatem wszystkiego, co niezbędne przed rozpoczęciem treningów!

Korzyści zdrowotne płynące z pływania

Oprócz tego, że pływanie doskonale rzeźbi sylwetkę to ma pozytywny wpływ na kręgosłup i na nasze ogólne zdrowie. Dzięki pływaniu wzmacniają się nasze mięśnie grzbietu, a te odpowiedzialne są za podtrzymywanie kręgosłupa. W przeciwieństwie do niektórych sportów, pływanie nie obciąża kręgosłupa a wpływa na niego w sposób pozytywny. Zwłaszcza, jeśli masz problem z garbieniem się albo innymi wadami postawy, powinnaś spróbować treningów na basenie. Pamiętajmy, że zgarbiona kobieta wygląda nie tylko na tęższą, lecz także na mniej atrakcyjną, bowiem między łopatkami chowają się wówczas piersi, a brzuszek wędruje do przodu. Pływanie pozwala nauczyć się nawyku prostych pleców. Pływanie zwiększa naszą pojemność płuc, toteż ma bardzo pozytywny wpływ na układ oddechowy. Co ważne, jeśli nie potrafisz pływać, powinnaś najpierw wykupić kilka lekcji z instruktorem, który nauczy Cię robić to w sposób prawidłowy i bezpieczny. Pamiętajmy, że na naukę pływania nigdy nie jest za późno! Warto także zastanowić się nad zapisaniem dzieci na basen, ponieważ o wiele łatwiej jest nauczyć się pływać w dzieciństwie.

Pływanie a spalanie kalorii

Spalanie tkanki tłuszczowej podczas treningu w wodzie zależy od kilku czynników. Przede wszystkim liczy się styl, w którym pływamy. Najlepsze efekty przynosi pływanie kraulem. Szacuje się, że godzina intensywnego treningu w tym stylu to ok. 1000 spalonych kalorii. Nie dajmy się jednak zwieść, ponieważ na początku naszej przygody z pływaniem, taki wysiłek będzie dla nas zbyt trudny, a nawet niemożliwy. Dopiero po wyrobieniu odpowiedniej kondycji można mówić o tak zaawansowanym treningu. Jednak godzina rekreacyjnego pływania (np. pływania żabką) to utrata ok. 300-400 kalorii. Można również zapisać się na tzw. aerobik wodny, który pochłonie nam od 400 do 700 kalorii. Przedziały energetyczne są uwarunkowane również takimi czynnikami jak masa ciała, ilość przerw podczas treningu, a nawet temperatura wody. Im woda jest zimniejsza, tym więcej energii, a zatem kalorii, potrzebuje organizm. Wniosek z tego taki, że lepiej jest pływać w wodzie chłodniejszej.

Efekty pływania

Pływanie to sport bezpieczny, który nie obciąża kręgosłupa, a za to pozwala na zaangażowanie większości partii ciała. Podczas pływania spalamy stosunkowo dużo kalorii, w porównaniu do innych ćwiczeń, pływanie więc jest efektywne. Warto wybrać się na basen 2-3 razy w tygodniu, a poczujemy płynące z tego korzyści – nie tylko utratę masy ciała, ale także lepsze samopoczucie!